Istnieje niezliczona liczba książek opisujących kluczowe wskaźniki, które służą do pomiaru efektywności (KPI). Najlepsze jest korzystanie z kilku wskaźników dla każdej części biznesu, aby móc mierzyć i wpływać na wyniki w odpowiedni sposób.
Kierownik utrzymania ruchu powinien być najbardziej zainteresowany mierzeniem efektywności swojego zespołu. Kluczowy wskaźnik efektywności powinien być prosty do zrozumienia, a zespół powinien mieć na niego realny wpływ. Przestoje to coś, co niemal każdy powinien mierzyć, ale pytanie brzmi: czy bardziej opłaca się mierzyć czas przestoju, czy liczbę przestojów? I czy to naprawdę ma znaczenie? Jeśli zapytasz techników, t0 w większości dostaniesz odpowiedź, że należy mierzyć czas przestoju, czyli czas od zatrzymania do ponownego uruchomienia.
Jak pomiar czasu przestoju wpływa na zespół?
Technicy przygotowują się, czyszcząc swoje skrzynki narzędziowe, upewniając się, że mają wszystkie narzędzia pod ręką, smarując swoje rowery i czekając w gotowości na dzwoniący telefon. Gdy telefon dzwoni, ktoś odbiera, a wszyscy biegną naprawić usterkę jak najszybciej. Następnie wracają do warsztatu i czekają na kolejne zgłoszenie. Za każdym razem, gdy telefon dzwoni, technicy znowu pędzą i jak najszybciej uruchamiają maszynę. Każdy chce dobrze zakończyć tydzień, więc dążą do niskiego czasu przestoju. Tak wygląda ich dzień pracy – oczywiście nieco upraszczamy, ale niewiele, bo sposób myślenia techników to: „im szybciej rozwiążemy problem, tym lepiej”. Dlatego będą biegać do każdego zatrzymania i upewniać się, że maszyny są uruchomione jak najszybciej.
Dobrze czy źle? Zależy – czy chcesz, aby maszyny w ogóle się zatrzymywały?
Jak działa zespół, kiedy monitorujesz liczbę przestojów?
Technicy przygotowują się na możliwe zdarzenia, a gdy telefon dzwoni, udają się do maszyny. Oczywiście rozwiążą problem, ale jednocześnie przeanalizują go, a późniejsza dyskusja dotyczy tego, jak działać, aby sytuacja się nie powtórzyła. Oczywiście początkowy przestój jest dłuższy, ale całkowity czas przestoju prawdopodobnie zmniejszy się w dłuższej perspektywie. Jeśli usterka się powtórzy, zespół spróbuje znaleźć jej pierwotną przyczynę, zamiast jedynie zapewnić szybkie ponowne uruchomienie maszyny.
Konkluzja
Który wskaźnik wybrać, zależy od tego, co chcemy osiągnąć i jakiego podejścia oczekujemy od zespołu. Chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach płynących z systemu CMMS?